Monday, December 20, 2021

Exempel på en observationsuppsats

Exempel på en observationsuppsats



Hur man skriver en väl bevandrad observationsuppsats Vanliga frågor Hur observerar du något ordentligt? En observationsstudie kommer att lägga till denna täckning av en tidigare studerad fråga eller händelse, och den kommer att tillämpa resultaten från tidigare studier på din observation. I ett annat hörn låtsades två 18 månader gamla flickor som heter Kaia och Katherine exempel på en observationsuppsats mata sina dockor. Ann är tre år och två månader gammal kaukasisk flicka. Övningen att observera är nödvändig för att skriva fältrapporter om studier, särskilt inom vetenskap och psykologi.





Referenser



Om du vill lämna ett oförglömligt intryck på läsaren, när du skriver en observationsuppsats, kan du behöva erfarenhet av experter. Läs artikeln nedan för att lära dig hur du skriver en observationsuppsats och se exempel på alla tre delar av uppsatsen. Vilka är egenskaperna och egenskaperna som skiljer observationsuppsatser från andra typer av uppsatser? Observationsuppsatsen ligger nära den narrativa med det obligatoriska inslaget: författaren måste berätta om sin personliga upplevelse. I observationsuppsatsen, exempel på en observationsuppsats, det räcker inte med att skriva statistiska data och fakta lånade från andra källor. Författaren måste återspegla sina tankar, händelser i sitt liv eller iakttagelser han gjort, exempel på en observationsuppsats.


Utan den egenskapen kan uppsatsen inte betraktas som en observationsuppsats. Det finns två möjliga fall kopplade till valet av ämne. Om ämnet gavs av läraren behöver du inte förklara det. Men om ämnet var öppet och du gjorde valet själv, måste du motivera varför just detta ämne förtjänar din uppmärksamhet. En sådan förklaring kan vara en bra inledande del av observationsuppsatsen. Var uppmärksam på storleken på strukturella delar av uppsatsen. Introduktion av exempel på en observationsuppsats uppsatsen bör ta ungefär procent av hela arbetet. Den här mängden ord måste räcka för att läsaren vill läsa din berättelse och lära känna dig bättre. Att använda ett citat av en känd person kan också användas som ett catchy element i inledningen.


Den här uppsatsen presenterar min sanna historia om hur jag bestämde mig exempel på en observationsuppsats lämna allt och börja resa. Hur jag bråkade med mina föräldrar och löste problem med myndigheterna. Hur en vanlig resa till Asien har blivit för mig en symbol och fast jord, som hjälpte mig att inte ändra mig och få det till slutet. Vad du ska göra när du vill sluta med allt och åka för att resa? I de sociala nätverkens tidevarv är internet fullt av uppmaningar att sluta med allt och åka till en annan stad, ett annat land, för att resa, exempel på en observationsuppsats. Det finns många berättelser om människor som lämnade familjen och åkte på en jorden runt resa för att hitta sig själva och sin väg.


I den här uppsatsen vill jag inte fördöma någon, jag vill inte prata om riktigheten eller felaktigheten i besluten av människor som övergav allt. Jag ska inte prata om olika ekonomiska möjligheter och social ojämlikhet. Jag vill bara berätta min historia om att fly från kontoret. Efter att ha lagt grunden för berättelsen i inledningen, gå vidare till huvuddelen av observationsuppsatsen. Alla tankar, händelser och idéer måste beskrivas i denna strukturella enhet. Det är den största delen i mängden ord och tar cirka 65 procent av den totala volymen av tidningen.


I händelse av en kort observationsuppsats består huvuddelen av tre stycken, där författaren presenterar tre separata idéer. Alla bör bekräftas. Huvudregeln för att skriva en observationsuppsats är att den ska vara personlig och baserad på författarens personliga erfarenhet. Det var året och vi tillbringade ett kall på Koh Samui. Vi har precis kommit från Chiang Mai, där jag träffade fem resenärer som inspirerade mig till ett nomadliv. Jag var under det starkaste intrycket av deras sätt att leva. Inga täppta kontor och skvallrande kollegor, inga trafikstockningar och chef, är det inte en saga? Exempel på en observationsuppsats ville leva så. Dessutom tänkte jag på allvar förändra mitt liv.


Exempel på en observationsuppsats började till och med förbereda mig för detta allvarliga steg medan jag fortfarande var i Thailand, även om jag inte hade någon aning om vad jag skulle göra och var jag skulle börja. Medan vi kopplade av vid stränderna på Koh Samui köpte jag en guidebok från Lonely Planet i Sydostasien. Sedan visste jag inte ens vart jag ville åka, varifrån på kartan bestämde jag mig för att börja min upplevelse som resenär, inte som turist. Jag visste bara att allt är billigt och att det är varmt i Asien. Efter att ha köpt guideboken växte min idé ur rangen av tomma drömmar till något mer verkligt. Det var då jag plötsligt insåg att jag faktiskt verkligen kan förändra mitt liv, exempel på en observationsuppsats.


Denna sak spelade rollen som en punkt utan återvändo. Nu har den vanliga guideboken blivit en symbol för mig som bekräftar fastheten i mina avsikter. Jag läste varje sida i den här lilla boken när jag kom hem. Jag markerade ut platsen som jag skulle vilja besöka, planade rutterna och samlade mig redan mentalt för vägen, exempel på en observationsuppsats. När vårt plan landade på JFK visste jag allt om resor i Asien. Men efter att ha återvänt hem insåg jag att jag inte har någon aning om hur jag ska förverkliga min dröm. Tusentals frågor svärmade genom mitt huvud. Hur mycket pengar behöver jag? När har jag råd med en så lång resa? Vad ska mina föräldrar säga?


Behöver jag en returbiljett? Vilket kort är bättre att ta med sig? Är det säkert att bo på vandrarhem? Listan med frågor verkade oändlig, exempel på en observationsuppsats, och utan många flygbiljettsökare, resebloggar, telefonapplikationer och andra moderna reseplaneringshjälpmedel var det något mer arbetskrävande än det är nu. Det svåraste var att berätta för min familj, vänner och bekanta att jag skulle ut på en långvarig resa. Jag minns inte i detalj samtalet som jag hade med mina föräldrar, men de tog mitt beslut ganska kallt. Vid den tiden hade de vant sig vid mina impulsiva idéer, som inte var ovanliga men sällan förvandlades till verklighet, och var redo att parera alla mina argument fullt beväpnade.


Deras huvudargument var påståendet att världen är en farlig plats och de kommer att vara mycket oroliga för min skull. Eftersom jag hade tid i förväg hade jag tillräckligt med tid att droppa på deras hjärnor. Ändå tror jag att de inte trodde på allvaret i mina avsikter förrän i sista stund och försökte hela tiden avråda mig. Till skillnad från historien med föräldrarna minns jag samtalet med min chef in i minsta detalj. Det hände bara ett par månader efter att jag kom hem från Thailand. Jag fick till och med lite förtroende för att jag verkligen kunde göra det. Jag visste att jag skulle lämna. Den minnesvärda dagen gick jag till exempel på en observationsuppsats av min chef, sa till honom att jag ville prata med honom, satte mig i en stol mitt emot och meddelade att jag hade för avsikt att lämna jobbet.


Efter att ha träffat och pratat med resenärer bestämde jag mig för att se världen innan jag på allvar tar upp min karriär. Det här var mitt första jobb och jag jobbade där i bara 8 månader. Han började invända mot mig och sa att det var svårt att hitta en lämplig kandidat för min tjänst så snabbt. Till exempel på en observationsuppsats Jag svarade att jag inte ville gå just nu och bad om ytterligare ett halvår. På sätt och vis lämnade jag den dagen inte bara jobbet utan också det liv jag kunde leva. Jag kände nästan fysiskt hur mitt liv halkade, och jag var inte redo för det. Jag tänkte då att jag kanske gjorde ett misstag, kanske, livet är inte så illa. Men jag visste att jag var olycklig. Under mina 24 år arbetade jag 50–60 timmar i veckan, sparade ihop till en bil och planerade att de kommande 40 åren av mitt liv skulle bli ungefär likadana.


I den sista delen generaliseras idéer, medan i huvuddelen varje enskild beskrivs. Volymen av slutsatsen i observationsuppsats är cirka procent av det totala papperet. Den ska vara lika eller lite större än den inledande delen. Min resa till Thailand har visat mig att livet inte bara är en företagsköttkvarn från 9 till. Dagen när jag meddelade att min chef hade för avsikt att lämna, räddade jag mig själv från ett sätt att leva som jag aldrig riktigt älskade. Och så, när jag äntligen hade råd att ge mig ut på den stora vägen på jakt efter äventyr om 25 år, var jag fortfarande inte redo för det. Efter ett tag blev gapet mellan mig och näringslivet för stort. Ibland förvandlas de beslut som vi fattar i livet för oss till en tsunami, som förstör hela det gamla sättet, exempel på en observationsuppsats.


Så, om du plågas av frågan om hur man lämnar allt och börjar en exempel på en observationsuppsats livet, ta bara ett beslut och ta åtminstone ett verkligt steg mot förändring. Sådana allvarliga förändringar sker aldrig snabbt med ett fingerklick, exempel på en observationsuppsats, de mognar under lång tid i våra sinnen, de kräver mycket förberedelsetid. Ändå lever vi i en ganska inert verklighet. Efter att ha tagit beslutet att lämna jobbet lämnade jag inte bara kontoret utan också mitt gamla sätt att leva. Men i gengäld hittade jag min egen väg, en som gladde mig och som aldrig ångrade beslutet jag tog. Den första saken exempel på en observationsuppsats göra när man får uppgiften att skriva observationsuppsats, är att välja ämne.


Efter det förbereder du dispositionen av det framtida dokumentet och tänker på innehållet i varje strukturell del: inledning, huvuddel och avslutning. När skrivandet är klart är författarens arbete ännu inte klart. Det är dags för korrekturläsning och redigering, exempel på en observationsuppsats. Experter rekommenderar att du tar en paus i flera dagar och först efter det kan du återgå till jobbet. Läs uppmärksamt observationsuppsatsen och korrekt grammatik och lexikal exempel på en observationsuppsats. Kontrollera papperet för stavfel och värdelös meningslös information. Ta bort allt som inte ändrar helhetsbilden av observationsuppsatsen.


Observationsuppsats: exempel och tips Om du vill lämna ett oförglömligt intryck på läsaren, när du skriver en observationsuppsats, kan du behöva erfarenhet av experter, exempel på en observationsuppsats. Innehåll 1 Exempel på ämnen för observationsuppsatser 2 Skriva introduktion till observationsuppsats 2.





definition av konstuppsats



Din uppgift är bara att ta en närmare titt och skriva om allt du har tänkt eller känt när du tittar på det; det är därför den skriftliga observationsuppgiften kan verka svår när den tas för första gången. Men med lite utbildning kan vem som helst lära sig hur man skriver en observationsuppsats på nolltid med vår uppsatsskrivtjänst! Det är ett mycket personligt uttalande från författaren, i själva verket är det ett sätt för författare att lära sig hur de känner om saker och ting. I en observationsuppsats kommer personen att beskriva saker som han eller hon har observerat noggrant, så att någon annan kan lära sig av det.


Författaren använder ibland liknelser och metaforer i processen att observera något. En observationsuppsats handlar inte bara om att använda beskrivningar för att beskriva miljön eller några föremål i den; snarare beskriver den människor också. En stor skillnad mellan ett observationspapper och andra typer av uppsatser, såsom argumenterande uppsats eller informativ uppsats, är dess fokus på författarens interna perspektiv eftersom det registrerar författarens observationer och känslor snarare än information som kan erhållas genom forskning. Till exempel kan en bra observationsuppsats skrivas om en författares känslor efter att en hund blivit överkörd och dödad på gatan och varför han eller hon känner sig ledsen: "Jag observerade något hemskt idag när jag såg den stackars lilla hunden ligga i mitt på vägen när jag blev nosad av hästar kände jag mig riktigt upprörd.


I det här fallet skriver de om sin synvinkel. Beskrivande : Termen beskrivande används i uppsatser som beskriver platser och föremål. Ett exempel skulle vara hur någon beskriver sitt sovrum: "Mitt rum är litet men bekvämt. Berättande : Berättande hänvisar till händelser och handlingar. Författaren berättar historien, berättar fakta, men utvärderar inte. De beskriver vad som hände i kronologisk ordning utan att kommentera dess betydelse: "Min familj åkte på picknick igår. Vi ville alla gå till stranden men det regnade. Så vi bestämde oss för att åka ut ur stan. Nu har du precis skrivit en anpassad observationsuppsats genom att följa de enkla stegen. Om du behöver hjälp med att skriva en observationsuppsats, ställ en fråga här.


Observationsuppsatser följer olika strukturer baserat på deras syfte, ämne, längd och författare men de innehåller vanligtvis 5 stycken: ett för introduktion följt av tre för detaljer om den aspekten av observation, och slutligen ett för ett slutstycke. Strukturen för en observationsuppsats inkluderar en introduktion, uppsatsens huvuddel och sedan en slutsats. Inledning: Inledningen innehåller ett stycke som används för att introducera uppsatsens ämne. Kroppsstycken: Efter detta inledande stycke finns det vanligtvis tre stycken för att beskriva olika aspekter av observation. Slutsats : Slutsatsen kan inkluderas som ett separat stycke i slutet av uppsatsen.


Detta kan bero på vad du försöker förmedla med din uppsats. Jag har tre rum i mitt hus som jag spenderar mest tid inklusive kök, vardagsrum och sovrum eftersom de ligger bredvid varandra. Köket finns i hörnet av huset. Den har ett stort fönster med vacker utsikt. Jag spenderar alltid min fritid där för att äta frukost eller middag eftersom det är mysigt och varmt på grund av solljuset. Vardagsrum ligger mitt på bottenvåningen som ligger i hörnet av kök och sovrum. Jag älskar det här rummet väldigt mycket eftersom jag kan se gatan därifrån, tack för det stora fönstret igen! Denna plats är bra för att titta på TV med familjen också; vi behöver bara titta på det från soffan medan vi sitter tillsammans framför TV-personal.


Det finns en del möbler i vårt vardagsrum som soffor, bord och stolar. Naturligtvis finns det olika sorter och de ser olika ut i form, färg och stil men de har samma funktion. Ett bord är en sorts möbel med fyra ben och en platt skiva, som kan användas för arbete eller måltider. Bord placeras vanligtvis i köket eftersom de kan förvara många typer av köksredskap såsom bricka, knivar, kastruller och stekpannor etc. Färgen på mitt bord är ljusbrun vilket får mig att känna mig mysig när jag äter min middag ensam på natten beskrivande. Stolar har olika former och storlekar beroende på vilket syfte de är gjorda för, men alla tjänar samma syfte som vissa skrivbordsberättelser. Möblerna i mitt hus är väldigt moderiktiga och moderna.


Jag gillar det verkligen eftersom jag tillbringar det mesta av min tid i det här rummet och känner mig avslappnad när jag sitter på dessa bekväma stolar. Tänk på dina sinnen: syn, lukt, känsel, hörsel och smak. Varje sinne tillför något speciellt till dina observationer. Ju mer information du registrerar desto bättre observatör är du! Tänk på att ny information kan läggas till senare men inte kan gå tillbaka när den väl har tagits bort. Det är lättare att börja skriva med en penna så att författaren kan radera det de har skrivit om det behövs. Använd enkla meningar och håll dina direkta kommentarer positiva - alla gillar komplimanger! Människor är ett sätt att göra observationer på saker. Jag reste i april när solen redan var för varm, men kylan gavs av det blåsiga vädret.


Det finns få hotell i hela staden och de ligger bredvid tvärs över gatan. Det kan verka ovanligt vid en första anblick. Ändå är det viktigt att erkänna att de är belägna i det utvecklade området av staden. För några år sedan bevittnade New Orleans en av de mest tragiska händelserna i USA:s miljörisker. Orkanen skadade medborgarna oerhört samtidigt fysiskt och psykiskt. Trots att många år hade gått återhämtar sig staden långsamt. Jag bokade ett rum på Roosevelt-hotellet som tillhör mitt favoritnätverk i Waldorf Astoria.


Den mest spännande delen av vistelsen var en pool på taket av hotellet som avslöjade en otrolig utsikt över staden. Det mest fantastiska med synen var en en gång så vacker skyskrapa som slets i bitar av orkanen och påminner människor om tragedin. Staden bör dock bedömas av dess människor snarare än arkitektur. Den mest unika upplevelsen var att New Orleans har sitt sound och det är ett ljud av jazzmusik som bokstavligen strömmar från varje hörn av staden. Människor känner sig bekväma med att ta en saxofon och spela för sin egen njutning på det stora torget i staden. Maten i staden är för bra för att ens kunna formuleras. För mig kan smaken av New Orleans beskrivas genom macaroons som erbjuds i en av de små butikerna i det franska kvarteret.


När staden ligger vid floden är dess doft en blandning av friskhet och kvav på den uppvärmda trottoaren. Det finns gott om intressanta platser i staden, men för mig är det mest trevliga och förtjusande minnet fortfarande handgjorda halsdukar från en butik som ligger bredvid stadens stora torg. Genom att bara observera miljön, gjorde det det gynnsamt för de positiva interaktionerna mellan spädbarn och småbarn. Klassrumsutrymmet för deras spädbarn och småbarn gav möjligheter för de yngre och äldre barnen att interagera med varandra. Det var möjligt för dem att se varandra hela tiden. Jag tror att genom deras interaktioner och lek, kommer spädbarnen att lära sig vissa beteenden från de äldre barnen, som att äta sig själva, prata, leka, etc.


Saker som kan göra övergångsstadier från spädbarn till småbarn lättare samt göra övergången från småbarn till förskola lättare. Genom att tillåta småbarnen att hjälpa till med saker som att mata spädbarnen och leka med dem, och i deras sinne hjälpa dem, gör det möjligt för småbarnen att få en tid av mognad och självständighet och inte rädda och beroende av att andra gör allt för dem. Spädbarnen svarade positivt på småbarnen när de interagerade med varandra. Barnen imiterade interaktionerna de observerade mellan varandra i klassrummet. I deras interaktioner såg jag hur småbarnen hanterade sina dockor var ungefär detsamma som vuxna använde för att ta hand om dem med så mycket omsorg. De fick ögonkontakt med varandra, gav tillbaka sina leenden, gjorde gester, sträckte sig för att kommunicera med varandra.


De svarade med acceptans och förtroende. Jag tror att miljön tillåter dem att vara omtänksamma och ett positivt stöd för varandra. Lärarna höll dem engagerade genom att sjunga läsa och prata med dem. Dessa aktiviteter stärker bandet mellan varandra. De ökade sin inlärningspotential helt enkelt genom att tillhandahålla en så uppfostrande och väl avrundad miljö. Dessa kopplingar och verktyg hjälper till att bygga upp deras språk, läskunnighet och sociala-emotionella färdigheter i var och en av deras utveckling. Sammanfattningsvis lärde jag mig mycket och njöt av tiden jag tillbringade på dagis. Kom ihåg: Detta är bara ett exempel från en studiekamrat.


Från 3 timmars leverans. Tyvärr är kopiering inte tillåten på vår webbplats. Vi kommer då och då att skicka dig kontorelaterade e-postmeddelanden. Denna uppsats är inte unik. Tyvärr, vi kunde inte parafrasera den här uppsatsen. Våra professionella skribenter kan skriva om det och ge dig ett unikt papper. Vill att vi skriver en bara för dig? Vi använder cookies för att göra din webbplatsupplevelse personlig. Denna uppsats har lämnats in av en student. Detta är inte ett exempel på det arbete som skrivits av professionella essäförfattare. En observation av spädbarn och småbarn Ämne: Filosofi Ämne: Barnobservation Sidor 4 ord: Publicerad: 26 oktober Nedladdningar: Ladda ner Skriv ut. Få hjälp med att skriva. Pssst... vi kan skriva en originaluppsats bara för dig. Din tid är viktig. Få hjälp med uppsatsen. Relaterade uppsatser Rapport om observationsuppsats för små barn.


En 3-årig observationsuppsats för manligt barn. Korrelationen mellan kroppsstraff och utvecklingsproblem med barn, uppsats. Att välja en korrekt föräldrastilsuppsats. Rollen av ledarskapsförmåga i föräldraskap uppsats. Sociala nätverk för barn under 18 år. Uppsats om barns tillväxt och utveckling i fysiska, kognitiva, sociala och personlighetsaspekter. Reflektion om barnobservation i mellanbarnsstadiet Essä. Hitta gratis uppsatser Vi förser dig med originaluppsatsprover, perfekt formatering och styling.


Citera denna uppsats För att exportera en referens till den här artikeln, välj en referensstil nedan: APA MLA Harvard Vancouver En observation av spädbarn och småbarn. En observation av spädbarn och småbarn. En observation av spädbarn och småbarn [Internet]. Beställ nu. Kontrollera din inkorg. Beställ nu. Relaterade ämnen Personlig etik Uppsatser Etik Uppsatser Karl Marx Uppsatser Aristoteles Uppsatser John Locke Uppsatser.

No comments:

Post a Comment